Thursday 25 October 2012

bila bos bagi petua.

actually bukan petua pasal kerja pun. petua macam mana nak hilangkan kesan terbakar pada seterika/iron. setiap orang mesti pernah mengalami insiden baju rosak sebab iron panas sangat. it happened to me terutamanya bila iron tudung sebab biasanya kain tudung ni jenis yang agak nipis dan lembut, dan yang paling tension bila tudung tu yang paling kita sayang. huh...

nilah rupa iron lepas me iron seluar kerja last week. nasib baik seluar tu tebal so tak delah berlubang. tapi adalah kesan sikit kat seluar tu.



dan bos me cakap guna lilin untuk tanggalkan kesan kat iron tu. panaskan iron tu then gosok lilin kat surface. lilin akan cair dan sekaligus menghilangkan kesan tu. prosesnya tak adalah susah sangat dan tak ambil masa yang lama pun.



dan hasilnya... boleh lah. abaikan iron me yang memang dah agak uzur. sebelum gunakan petua ni, me just kikis kesan terbakar tu guna pisau. sebab tulah ada kesan calar kat iron ni. lagipun iron ni dah berusia 12 tahun tau. me beli masa kat matrikulasi pulau pinang. ingat lagi time tu beli kat pekan kecik kepala batas. brand "national", harga RM49.90. masih berkhidmat dengan baik.

 

mesti ramai yang dah tahu petua ni kan. me just sharing. kalau belum cuba lagi, cubalah...


1 comment: