Tuesday 19 February 2013

#gangstercelop

apa ke hal, tajuk pun nak hashtag bagai. oklah, semalam berkesempatan  menonton filem baru gandingan skop & excellent pictures ni. tiket dapat dari peraduan anjuran media hiburan. dah lama tak tengok pre-screening movie melayu ni. last sekali cerita duyung KRU tu. dah berazaman dah... mujurlah slogan yang tak seberapa tu menarik minat pihak juri.

dalam email tulis masa nak redeem tiket, kena tunjuk majalah media hiburan terbaru. terkocoh-kocoh singgah mynews sebab nak beli majalah tu. kalau tak, takdelah nak beli. nak tahu gossip artis malaysia ni tak payah dari magazine, berlambak blog-blog gossip ni. tak payah keluar modal RM3.50 pun.



pass masuk. alamak, tak nampak pulak gambar pelakon utama kat atas tu. sorrylah, handphone cap ayam saya ni tak canggih mane pun :)


ni sebelum bermula tayangan. sepatah dua kata dari pengarah lah. pesan ahmad idham. "kalau movie ni best, ceritalah kat semua orang. tapi kalau ada yang tak best, beritahu dia sorang jer". dah macam motto kedai makan jer. tapi, saya nak kena bagitau pendapat saya lah kan. kalau saya puji melangit tak betul lah pulak. apa saya rasa, saya terus terang jer.


filem ni bergenre aksi komedi. mengisahkan aman & adam yang baru keluar dari penjara dan berazam nak cuci tangan dari gangsterism ni. ditugaskan menjaga anak ayahanda mat jambu, suzana yang baru balik dari london. dan kisah bermula bila aman, adam & suzana nampak mat jambu dibunuh oleh man cirit...


syamsul yusoff (adam), kamal adli (aman) ok la. hanis zalikha (suzana) rasanya belum sepenuhnya berjaya menjiwai watak. bapak mati kena tembak depan mata pun tak menangis tu. eh memanglah cerita ni ada twist sikit endingnya tapi biar real sikit la. tapi betterlah dari movie dia sebelum ni kot. kalau dia serius dalam bidang lakonan ni, ambiklah kelas lakonan. biar power knowledge. yus jambu (mat jambu) dengan lawak jingkalewa tu bolehlah buat orang gelak. tapi lakonan dan expresi nampak kaku sikit. azad (man cirit) tu no komen sebab saya kurang berminat sikit dengan dia ni. banyak dialog yang keluar dari mulut dia macam tak faham sangat. tapi ramai jer orang gelak. adegan yang tak masuk dek akal pun ada jugak. ade ke baru beberapa jam, si ton tu dah boleh lentok kat bahu aman. eh, biar betul.


keseluruhan. bolehlah layan bagi mereka yang suka dengan movie melayu ni. saya adelah gelak jugak tapi kalau part lawak2 tak mengena ni, rasa macam jelak jugaklah. masing-masing ada pendapat sendiri kan. ada masa, jengahlah cinema. sokonglah industri filem tempatan.


sekian, terima kasih (cewahh)

No comments: